Chi Neng (Zhineng) Qigong Oefeningen, Level 2.

Body & Mind

De Body & Mind is een mooie en krachtige oefening die qi dieper in je lichaam brengt. Er wordt aan alle gewrichten gewerkt en de qi wordt dieper in de meridianen gebracht. Body & Mind bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Hoofd - Crane's neck and Dragons horn
  • Nek en schouders -Squeeze shoulder blades, shrink neck
  • Armen - Claw hands
  • Ribben - Qi thrust
  • Ruggengraat - Bend body, arch back
  • Middel - Turn waist, move Kua
  • Heupen en heiligbeen - Open front and back Kua
  • Knieën - Bend kneesto connect three joints
  • Voeten - Spring leg, move foot to draw taij
  • Je hele lichaam - verzamel en meng Qi - Return Qi to one 

Meridiaan tapping

Na de Body & Mind kan je door middel van de Meridiaan Tapping de Qi leiden door de verticale meridianen en horizontaal verspreiden rond de meridianen. De eenheid tussen lichaam en geest wordt versterkt.

Spine curling en Spine Rotating

Spine curling en spine rotating zijn oefeningen die het Mingmen gebied (onderrug) masseren. er komt een krachtige stroom van hersenvocht en ruggenmergvocht op gang. Er gaat veel Qi naar je hoofd en goed afsluiten van deze oefening is belangrijk.

Het is een fijne ontspannende afsluiting.

Crane's walk

Crane's walk is een loopmeditatie waarbij je heel alert in het hier en nu bewust loopt in een grote open en close beweging. Het is een goede oefening om je bewustzijn te vergroten. Het maakt je alert en helder. Je aandacht moet bij jezelf blijven anders ga je onmiddellijk wankelen.  Ook heeft het een positieve invloed op de organen die in elkaar gedrukt en weer uitgerekt worden. Goed voor de enkelbanden en  als fysieke oefening raakt je ook nog wat kilo's kwijt.