Chi Neng (Zhineng) Qigong Oefeningen, Level 1.

Basishouding

De basishouding maakt het mogelijk, dat de Qi vrij door je lichaam stroomt en alle delen van je lichaam bereikt. Dit vergroot het effect van de Chi Neng Qigong oefeningen. De ideale houding is ontspannen rechtop met je hele skelet zoveel mogelijk in een rechte lijn tussen kruin en voetzolen. Aandacht punten hierbij zijn:

  • het hier zijn in jezelf; het "landen"
  • loslaten van de dagelijkse beslommeringen; alleen aandacht voor jezelf
  • knieën niet op slot
  • onderrug (Mingmen) iets open naar achteren
  • je hoofd centreren met de kruin (Baihui) omhoog, kin iets naar je borst
  • armen en schouders los ontspannen
  • algemene ontspannen maar alerte houding
  • mond gesloten, tanden lichtjes op elkaar, tong tegen het gehemelte

Warming up

Vanuit de basishouding worden een aantal bewegingen gemaakt om ons lichaam voor te bereiden op de oefeningen. Aandacht punten hierbij zijn:

  • soepel maken van de ruggengraat
  • ruimte maken tussen de organen
  • openen van de meridianen
  • opwarmen en masseren van de organen met speciale aandacht voor de nieren.
  • stimuleren en mobiliseren van de lichaams Qi 

8 - Verses, mentale voorbereiding

Met de 8 - verses van Dr. Pang Ming doen we de mentale voorbereiding en creëren we het Qi veld. Het zijn zeer poëtische zinnen die moeilijk te vertalen zijn vanuit het Chinees. Voor aanvang van de lezen we de 8 - verses om in een ontspannen, maar alerte Qi staat te komen.

La Qi

La Qi is dè basisbeweging in de Chi Neng Qigong (Zhineng qigong) oefeningen. de oefening bestaat uit het openen en sluiten van de handen, waarbij je de Qi tussen je handen observeert. Voor inwendige aandacht van specifieke lichaamsdelen of algemeen openen van je lichaam voor de universele Qi energie uitwisseling. Aandacht punten hierbij zijn:

  • het algemene vermogen om de Qi waar te nemen zal toenemen
  • het concentratie vermogen verbetert door training
  • het vermogen om de Qi te leiden zal toenemen
  • je leert de Qi waar te nemen door je hele lichaam
  • verbetering van de uitwisseling van je Qi met het universum.

Lift Qi Up and Pour Qi Down 

Door deze oefening versterken we het natuurlijke proces van uitwisseling tussen interne- en externe qi. We openen en versterken de verbinding tussen onszelf en de natuur. We trekken Qi aan door het richten van de aandacht.

De ‘fysieke’ bewegingen van de LQU vorm zorgen dat er voortdurend een milde rekkende en strekkende beweging in het hele lichaam plaats vindt. De bloed- en lymfestroom worden hiermee ondersteund en geharmoniseerd, evenals de stroom van energie door de meridianen en weefsels. Er treedt een kalmerende, ontspannende en ontgiftende werking op.

3-Centres Merge 

De 3-CM is een staande oefening waarbij de drie centra (kruin, handen en voeten) samenvloeien in het onderste energiecentrum (dantian). Dit betekent dat je voelt hoe de uiteinden van je lichaam verbonden zijn met je onderste dantian. De focus is in je onderste Dantian en de bedoeling is om de qi in dit centrum dat verbonden is met je vitaliteit te doen toenemen. De oefening maakt je zowel fysiek als emotioneel krachtig.

Wall Squat

De Wall Squat is een diepe kniebuiging waarbij je met je tenen zo dicht mogelijk bij de muur staat. Je gaat omhoog en naar beneden met je gezicht vlak langs de muur. De aanwezigheid van de muur zorgt voor een veilige en optimale uitlijning van je knieën, bekken en wervelkolom. De Wall Squat is de meest actieve oefening in Chi Neng Qigong. Door de krachtige bewegingen vanuit de benen en het soepel maken van de onderrug, heeft de Wall Squat een sterke positieve invloed op de nierenergie en daarmee ons doorzettingsvermogen. De Wall Squat maakt ook emotioneel stabiel.

Sway La Qi

De Sway La Chi is samengesteld door Patricia van Walstijn. De oefening bestaat uit een aantal eenvoudige onderdelen van de Lift Qi Up Poor Chi Down. De oefening is een alternatief op de Warming up en laat je helemaal "landen" voor de volgende oefeningen. Ook is deze Chi neng Qigong oefening geschikt voor zieke of zwakkere personen voor wie de LQU nog te zwaar is. Zowel staand als zittend uit te voeren. Aan het einde van een serie oefeningen ook ideaal, om alles van de voorgaande oefeningen te integreren en rustig af te sluiten.

6 - Directions La Qi

De 6 - directions is een krachtige helende oefening, welke door Luke Chan is ontwikkeld. Hierbij ligt de nadruk op het openen en sluiten in zes richtingen in het universum. Vanuit de zes richtingen trek je vervolgens alle aandacht en Qi naar binnen en verzamel je de Qi in de gewenste "Dantian"